תובנה זוגית מפרשת ויצא (מהרב חייא בן חמו) בראשית (כט,כה): " וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה". בפעם הראשונה שיעקב אבינו רואה את רחל הוא מתאהב בה ונושק לה ועובד בשבילה שבע שנים! אבל בבוקר הראשון אחרי החתונה כשהוא רואה את לאה הוא בהלם! כמו שמספרים חז"ל (בראשית רבה, פרשה ע): "כל אותה הלילה היה קורא לה 'רחל' והיא עונה לו. בבוקר 'והנה היא לאה'!. אמר לה: רמאית בת רמאי, כל הלילה [בחושך] קראתי לך רחל וענית לי? [למה כל הלילה? כי הוא חיכה שהיא תירדם ובדק האם היא תענה לשם שלה תוך כדי שינה והיא ענתה זה אומר שהרמאות טבועה בה עמוק!) אמרה לו: וכי יש מורה בלי תלמידים? וכי לא כך היה קורא לך אביך והיית עונה לו?". איזו התחלה מוצלחת של זוגיות... זאת הזוגיות שאנחנו אמורים ללמוד מהאבות והאמהות? ועוד מתמיה ביותר, שחכמים עשו זכר לדבר, וכשם שלאה היתה מכוסה מיעקב בליל החופה, כך מכסים בהינומא כל כלה בזמן החופה. איך יתכן לשמור מנהג שהוא זכר לדבר כואב ופוגע? לפני החת...
רשומות
- קבל קישור
- X
- אימייל
- אפליקציות אחרות
למה קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף? על הניסיון האנושי להבין את דרכי הזוגיות.( מבוסס על דברים של אלחנן שטיגליץ) *** הרבה פעמים נראה הדבר שלמצוא זיווג זה דבר פשוט, בסך הכל לבחור עם מי לחיות את חייך, בודקים התאמה ברעיונות, בשאיפות וחלומות והכל יסתדר. המדרש מספר סיפור מופלא על אישה מכובדת ששאלה את רבי יוסי, מה עושה ריבונו של עולם אחרי שהוא ברא את העולם? ענה לה רבי יוסי, הוא עסוק בזווג זיווגים. אמרה לו האישה המכובדת, זהו?! זה מה שיש לעשות בעולם לזווג זיווגים? אני עושה את זה בשנייה. אמר לה רבי יוסי, אין בעיה, בהצלחה. הלכה האישה זיווגה אלף עבדים ואלף שפחות. למחרת חזרו אליה כל אחד עם מכה אחרת, זה היה את זו וזו הכתה את זה. ובמקום זיווג יצא סלט של מכות. חזרה האישה המכובדת אל רבי יוסי ואמרה לו כמה יפה תורתכם! בהמשך המדרש אמר רבי יוסי, שקשה זיווגן של ישראל כקריעת ים סוף. זה סיפור פלאי מאוד, האישה באמת חשבה שהיא תוכל לזווג בלי בעיה? היא באמת חשבה ש...
- קבל קישור
- X
- אימייל
- אפליקציות אחרות
אהבת אמת וזוגיות של חיקוי דברים של הרב שמואל אליהו על זוגיות ואהבת אמת, כנגד אהבה זמנית ונטישה. אחד הדברים הרעים שקרו לאבותינו בי"ז בתמוז היה העמדת הצלם בהיכל. חכמינו מדייקים מהכתובים כי בתחילה העמיד מנשה שני צלמים בהיכל, אבל אחד מהם נפל על חברו ושבר לו את היד ונשאר רק צלם אחד. ומה מסתתר בסיפור הזה? ניתן להסביר על פי דברי הבן איש חי זיע"א, שהסיבה להעמדת שני צלמים בהיכל היא ניסיון לחקות את הקדושה. שבקודש הקדשים היו שני כרובים שמלמדים את קדושת הזוגיות של איש ואשה שפניהם "איש אל אחיו" משדרים אהבה גדולה זה לזה, על כן נאמר על בית המקדש "תוכו רצוף אהבה". הטומאה מתקנאת בקדושה כיון שבעולם הטומאה האהבה היא זמנית והנטישה היא קבועה. "יתפרדו כל פועלי און". וזה דבר שהחוש מוכיחו. "דסטרא דקדושה שרי בחיבורא וסיים בחיבורא, אך הסטרא אחרא שרי בחיבורא וסיים בפירודא". (עיין בניהו בן יהוידע פסחים קט/ב). כשאנו רואים בטומאה אהבה גדולה והערכה של ...
- קבל קישור
- X
- אימייל
- אפליקציות אחרות
ט"ו באב, יום כיפור וקרבה מחודשת אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, ? בָּחוּר, שָׂא נָא {לג} עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָה. שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל (משלי לא). וְכֵן הוּא אוֹמֵר, צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ (שיר השירים ג). בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ-, זֶה מַתַּן תּוֹרָה. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ,- זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁיִּבָּנֶה בִמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. אָמֵן: מה מחבר בין טו באב ליום הכיפורים? שניה...