מי אתה, כריסטופר קולומבוס?

 . נולד ב-1451 בגנואה/ג'נובה. הנמל שלה הוא הגדול באיטליה. היה להם צי אדיר. גם בעכו יש רובה לג'נובים. שם קולומבוס לומד את אמנות המלחות והשייט. יש שם מבנה שטוענים שהוא ביתו. 


הצורך למצוא נתיב חדש להודו: הודו היא יצואנית התבלינים. מכיוון שהמוסלמים השתלטו על טורקיה )ב-29 מאי 1453 – תאריך ועניין המסמל את קץ ימי הביניים ותחילת העת החדשה, כיוון שלנוצרים לא נותרו ישויות באסיה; הסבר אחר הוא שבשנה )53.10.19 )זו הסתיימה מלחמת 100 השנים בין אנגליה לצרפת; על פי חלק אחר מההיסטוריונים, העת החדשה התחילה עם גילוי אמריקה על ידי קולומבוס; ויש עוד דעות(, היה צורך למצוא נתיב אחר להודו. נוצרה תחרות בין ספרד לפורטוגל ועוד מדינות, מי הראשון שימצא את הנתיב. לקולומבוס היה רעיון מוטעה. על פי חישוביו ייקח לו 000,7 ק"מ להגיע, אולם האמת היא שהמסלול שהוא בנה ארכו 000,20 ק"מ. הוא לעולם לא יגיע להודו, אלא לאמריקה. את הדרך להודו ימצא ואסקו דה גמא הפורטוגלי. אבל תהילת העולם נקנתה דווקא על ידי מי שטעה.. קולומבוס לא מצליח לשכנע את הפורטוגלים, מכיוון שהם מבינים שהוא טועה. הוא מגיע לקסטיליה, ולאחר מאמצים רבים מצליח לשכנע את המלכה, שאזנה היתה קשובה לאחר שהצליחה ברקונקיסטה, והסיקה שהאל איתה, והיא פנתה לגרש את היהודים וגם היתה מוכנה לסכן מימון למסע של 3 ספינות )הגדולה – סנטה מריה. פינטה. הקטנה – ניניה(. אומרים שהיא משכנה את התכשיטים שלה. 

קולומבוס והמרנוס:

 ]1 ]חלק גדול מהמימון נעשה על ידי מרנוס, העיקרי היה על ידי לואי דה סנטאחל וגבריאל סנצ'ס. ]2 ]קולומבוס צירף למסע יהודי מומר בשם לואיס דה-טורס )שמו היהודי – יוסף בן הלוי העברי(, ששלט בעברית למקרה שחברי המשלחת יפגשו את עשרת השבטים. הוא האירופאי הראשון והיהודי הראשון שפסע על אדמת העולם החדש. הוא החליט להישאר באמריקה ולא לחזור לספרד. ]3] בין היהודים שתמכו בקולומבוס היו הרב דון יצחק אברבנאל, אחד מעשירי ספרד, והרב אברהם זכות מפורטוגל, האסטרונום המפורסם וידיד אישי של קולומבוס, אשר נתן לו את לוח השנה התמידי ושרטט את המפות עבור המסע. הוא כותב יומן מפוברק ולא מגלה למלחיו את מיקומם האמיתי, מחשש למרד. בזכות המיומנות שלו, ההפלגה שלו היתה מהירה מאוד. 33 ימים. הגיע לנקודה שבה היה בטוח שנמצאת הודו. הוא הגיע לאמריקה שהיו בה 100 מיליון אנשים. האירופאים הביאו את המחלות והנצרות והרסו תרבויות שלמות. באותה תקופה היו גם באירופה 100 מיליון. לאחר שהוא חוזר הוא מגיע לפורטוגל, נחקר שם, מעוכב ולאחר מכן משוחרר לספרד. גם זה מוסיף לערפול מטרת נסיעתו. לאחר מכן הוא ייצא לעוד שלושה מסעות. 

סימני שאלה שהתעוררו לגביו:

  כל ההיסטוריה שלו מעורפלת. יש המסבירים את השתיקה בכך שמשפחתו היתה עניה. הסבר זה אינו עומד במבחן, לאחר שהוא הפך לסלב. יש האומרים שמשפחתו היתה מרנוס שברחה לאיטליה אחרי פרעות קנ"א ושם שמרה על השפה הספרדית.  הוא כתב בספרדית ולא באיטלקית. יש המסבירים שהוא היה לא היה איטלקי, אלא פורטוגלי שנשלח לספרד כמרגל על מנת להטעות אותם במסעם להודו, כדי שפורטוגל תנצח. יש דעות אחרות על מוצאו – אירי/אמריקאי ועוד.

  ביומן שלו הוא מצטט רבות מהתנ"ך – לא מקובל ולא נהוג אצל קתולים. 

 יש האומרים שהיה כומר ידוע בשם הרננדו דה טאלאברה )שהיו עליו שמועות שהוא יהודי או יש בו דם יהודי או היה לו קשר עם יהודיה(, שהיה חלק מהוועדה שהתנגדה וסירבה לממן את יציאת קולומבוס. 

 יש גרמני אנטישמי שטען שקולומבוס היה יהודי ומסעו היה כחלק מניסיון יהודי להשתלט עליה. 

 האם היתה לו כוונה נסתרת בנסיעה? יש ציטוט מיומנו בנוגע לגאולת עם ישראל שהעלה את השאלה הזאת אולם אין שום קצה חוט נוסף. מהעובדה שצירף מתורגמן עברי, יש האומרים שהוא ביקש לגלות את עשרת השבטים ובכך להחיש את הגאולה. יש מחקר מעניין שפרסם שמעון ויזנטל בספר בשם: מפרשי תקוה: משימתו הסודית של כריסטופר קולומבוס, הוא טוען שקולומבוס רצה למצוא ארץ מקלט ליהודים הנרדפים של ספרד ופורטוגל. אחרים טוענים שהוא חיפש אוצרות כסף וזהב לשם גירוש המוסלמים מארץ ישראל ובניית בית המקדש בירושלים. 

 במכתבים שכתב לבנו בכתב ידו מופיע סימן בצד שמאל למעלה, האם מדובר בציון כמו בס"ד? הציון הזה מופיע במכתביו לבנו. אולם במכתב שביקש ממנו להעביר לאיזבלה, לא מופיע הסימן. 

 החתימה שלו מאוד מוזרה ויש עליה קונספירציות שלמות.  לגבי שמו טוענים: שם המשפחה קולון, קולומבו )באיטלקית( או קולומבוס )בלטינית( היה שם משפחה יהודי טיפוסי אשר מקורו בשם העברי יונה )באיטלקית יונה היא קולומבה(. אחד הרבנים הידועים ביותר בזמנו של קולומבוס היה הרב יוסף קולון )מהרי"ק, 1420־1480 .) בספרד, באחת ההוצאות להורג )אוטו דה פה( המוקדמות ביותר )1461 ,)נשרפו תומס קולון, יחד עם אשתו וילדיו, בעודם חיים באשמת הפשע של קיום מנהגים יהודיים. 

 קולומבוס חתם על צוואתו האחרונה ב־19 למאי 1506 ,ובה תנאים מעניינים ומפתיעים. קולומבוס השאיר עשרה אחוזים מרכושו לעניים ולרווקות. מחוות אלו מקורן ככל הנראה במצוות מעשר כספים וכן במצוות הכנסת כלה שהיא אחת המצוות שאין לה שיעור. הוא גם ציווה לתת כסף ליהודי שחי בכניסה לרובע היהודי בליסבון.

איפה אפשר לדבר עליו? יש אנדרטה לזכרו בסיביליה )משמאל(. יש עמוד זיכרון ענק בברצלונה. יש פסל של קולומבוס ואיזבלה בגרנדה




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה