מה לימד אותי ראג'ה המדריך הנפאלי על המגן דוד הישראלי? מראג'ה מדריך טיולים נפאלי חביב שמעתי תובנה מעניינת: שמציאות החיים בנפאל על שלל תופעותיה וטקסיה הייחודיים בנויה על שני מקורות עומק: מסורת ותרבות המסורת יסודה באמונות דתיות שעוברות מדור לדור ונשמרות בקפדנות והן כמובן שונות מעם לעם - בדומה לקו אנכי התרבות צומחת מהחיים עצמם מצרכי בני האדם ההווים מרוחם ויצירתם ומושפעת מאוד מתרבויות סובבות ומחידושי העולם- בדומה לקו אופקי. כל לבוש טקס או סדר חיים מושפע מאחד משני המקורות האלה. יש טקסים ומנהגים שהם נטו מסורת - ויש תופעות שהם כולם יצירת התרבות . יש גם תופעות שגרעינם מסורתי והתרבות נתנה להם עם השנים אופי שונה . דוגמא בולטת בחיים הנפאליים היא שיטת הקאסטות שמקורה במסורת ההינדית המוקפדת. לעומתה התרבות מושפעת בעיקר ממעמד כלכלי והשכלתי והיא יוצרת חלוקה חברתית ומעמדית שבנויה על יסודות אחרים לחלוטין. בפועל לאט לאט הולכת ההשפעה התרבותית ודוחקת את הסדר המסורתי. אבל ראג'ה אמר דבר נוסף: הוא אמר שכמו שחיים אנושיים נוצרים על ידי אב ואם - כך גם מציאות החיים האב הוא המסורת האם היא התרבות ושניהם יחד יוצרים את החיים על מגוון תופעותיהם...... האב הוא יותר אידאולוגי ודבק במסורת העוברת מדור לדור שמטילה חובות והגדרות שמבדילות בין בני האדם. האם היא יותר מציאותית וקשובה לזרמי החיים עצמם והיא אוהבת את כל בניה בשווה . ואבא מסורת ואמא תרבות יכולים רק יחד בשיתוף פעולה ליצור חיים על אף השוני ביניהם...... כך אמר- לימד ראג'ה המדריך הנפאלי. ואיך כל זה מתקשר למגן דוד הישראלי? ובכן התובנה החכמה של ראג'ה נכונה לא רק לנפאל אלא לכל עם בכל מקום- מציאות חייו מושפעת ממסורת ותרבות,שיחד יוצרות את הוויות החיים השונות. ואצלנו? נראה לי שנכון יהיה לומר שבמדינת ישראל היהודית - דמוקרטית, היהדות והתורה מייצגות את המסורת הקוית ואילו הדמוקרטיה הליברלית על מגוון תופעותיה את התרבות. כולנו מושפעים באחוזים כאלה או אחרים משניהם בסדרי חיינו כאשר יש הרוצים לתת יותר מקום למסורת הלאומית בעיצוב סדרי החיים ויש שרוצים לתת את הבכורה לתרבות שביסודה היא יותר אוניברסלית. אבל כמו שאמר ראג'ה - אבא ואמא צריכים לעבוד יחד כדי ליצור חיים...... בלי מסורת - אין לחיים עומק ומשמעות שחשובים כל כך לקיומינו הלאומי והאנושי. בלי תרבות- החיים יהיו חד מימדיים חסרי גיוון ועושר שבאים מגדולת הרוח האנושית ויצירותיה. ואולי זהו פשר המשולשים החופפים במגן דוד שהוא הסמל היהודי הבולט ביותר: משולש שבא מלמעלה ומייצג את המסורת האמונית הנבואית " תורה מן השמיים" ומשולש שעולה מלמטה מהתרבות האנושית על יצירתה במדע ואומנות ובסדרי חוק וחיים שמקורם בעקרונות דמוקרטיים. ושניהם משולבים יחד בחיבור אדוק ומשפיעים זה על זה- נותנים ומקבלים- ובזה יוצרים ומפארים את דגל ישראל. |
תגובות
הוסף רשומת תגובה