סוד הנשואין כדת משה וישראל
אמרה הודית ידועה מספרת שכאשר מטפסים יחד על הר האהבה ומתקרבים לפסגה השביל נהיה כל כך
צר שאין יותר מקום לשניים ללכת זה בצד זה -וכדי להמשיך לצעוד הם חייבים להפוך לאחד.....
סוד הפיכת השניים לאחד -הוא הוא סודם של
נשואין מאריכי ימים,
לתורת ישראל שיטה ייחודית בנושא זה ועליו
בנוי סדר הקדושין והחופה
מהו סוד זה?
כותב הרמבם בתחילת הלכות קדושין:"קודם
שניתנה תורה היה אדם פוגש אשה בשוק ומכניסה לביתו ותהי לו לאשה. כיוון שניתנה תורה
נצטוו ישראל שייחד אותה ויקדשנה תחילה ואחר
כך יכניסה לביתו"
נמצא שתוספת השלב של הקדושין הפותח את החופה
-הוא המוסיף עומק מיוחד לקשר הזוגי בנשואין כדרכה של תורה
מה משמעותה של תוספת זו?
משנה מפורסמת בפרקי אבות בפרק חמישי מלמדת:
"כל אהבה שתלויה בדבר-בטל דבר בטילה
אהבה ואהבה שאיננה תלויה בדבר -קיימת לעולם.
איזו היא אהבה שתלויה בדבר זו אהבת אמנון
ותמר
איזו היא אהבה שאיננה תלויה בדבר? אהבת
דוד ויונתן
עד כאן משנת חכמים-ומה נלמד ממנה לגבי הקשר
הזוגי בבין איש לאשה?
מדוע הביאו
חכמים כדוגמא לאהבת אמת-דווקא את דוד ויונתן ולא איש ואשה כיעקב ורחל או בעז ורות?
אהבה שתלויה בדבר היא אהבה שבנויה על אינטרסים
עצמיים ולכן כשמתפוגג האינטרס -מתפרקת החבילה, ובדרך כלל אינטרסים הם זמניים וחולפים.אהבה
כזו היא בעצם אהבה עצמית ,מהסוג של דייג אוהב דגים
כזו היתה אהבת אמנון לתמר שכח כולה היתה
בנויה על סיפוק יצרי שהוא מהגדולים באינטרסים
ובמניעים האנושיים
לכן היא גם התפוגגה ברגע וכפי שמלמדנו הנביא
"גדולה השנאה ששנאה לאחר המעשה מהאהבה שאהבה לפניו" כי בעצם זו כלל לא היתה
אהבה
לעומת זאת ,אהבת דוד ויונתן כחברים היתה
מנוגדת לאינטרס הצר האישי ,שהיה מוביל אותם למאבק על המלוכה יונתן כבנו של שאול המלך
ודוד כשר הצבא
אך
יונתן אהב את דוד אהבת אמת וביודעו שהוא ראוי ממנו למלוכה לא היסס לוותר ולעזור
לדוד בהשגת מטרה זו גם כששילם על כך מחיר אישי כבד מול אביו
לא לחינם ספד לו דוד במותו "נפלאתה
אהבתך לי מאהבת נשים"
אך היכן ממוקמת על ציר זה אהבתם של איש
ואשה, חתן וכלה ?
הרי גם בינהם יש את אותו אינטרס כביכול
של אמנון לתמר ואם כן כיצד תהיה אהבתם קיימת לעולם?
אולי על עקרון זה בנתה תורת ישראל את סוד
סדר הנשואין
בשלב הראשון שבו יוצרים האיש והאשה החתן והכלה את הקשר בינהם הרי הם אסורים אחד על
השני-ודווקא מתוך איסור זה הם יוצרים את הבסיס הראשוני לקשר ביניהם ממקום עמוק יותר
שמתעלה על האינטרס האישי הייצרי -כשני חברי נפש טובים, כדוד ויונתן-זהו השלב של יצירת הברית והאיחוד, של האירוסין והקידושין
רק אחר כך באה החופה ומשלימה את יצרת הקשר
ומתירה אותם לאחרה שכבר כרתו ברית רוחנית
סדר זה שהוא הוא יוצר את סוד הנשואין כדת משה וישראל-פועל
את פעולתו על הקשר הזוגי לאורך ימים ושנים ומרב את בני הזוג לאהבה שאיננה תלויה בדבר
שקיימת לעולם
זכו- שכינה ביניהם!
תגובות
הוסף רשומת תגובה