לפרשת וישלח
הסולם העולה מיעקב
לישראל
בנקודת זמן זו מקבל יעקב את שמו החדש
והעיקרי:ישראל.שם שמכאן ואילך ילווה את בניו של יעקב ויוצמד לעם שצומח מהם לאורך
הדורות
אלא שזה קורה פעמיים!......:
בפעם הראשונה מיד עם עוברו את מעבר יבק
נאבק עמו האיש-המלאך- שרו של עשיו וכשיעקב אומר לו:לא אשלחך כי אם ברכתני הוא אומר
לו: "לא יעקב יאמר עודשמך כי אם ישראל " מוסיף הסבר לשם החדש " כי
שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל" ואז מברך אותו כדרישתו.
הפעם השניה היא לאחר שיעקב סוגר מעגל
וחוזר לבית אל למקום החלום שממנו יצא לחרן.אז נגלה אליו האל וגם הוא אומר לו : לא
יאמר עוד שמך יעקב כי אם ישראל יהיה שמך- ויקרא את שמו ישראל"
והרי המלאך כבר נתן לו את השם ישראל
עוד קודם?
חזל מלמדים שהמלאך רק גילה ליעקב את מה
שמתרחש מאחרי הפרגוד ושעתיד האל להחליף את שמו לישראל. מסתבר שעשה זאת משום שרצה
לברך את יעקב כדרישתו ורצה שהברכה תחול עליו בשמו החדש- אך שינוי השם העיקרי"
הרשמי" נעשה ע" י האל בבית אל,גם אז תוך כדי ברכה. במעמד זה גם מצווה
אותו האל להמשיך בפריה ורביה " אני אל שדי פרה ורבה" ואכן מייד אחר כך
מוזכרת לידת בנימין- הוא היחידי מהשבטים שנולד לאחר מתן השם ישראל והיחיד שנולד בארץ האבות - ארץ
ישראל ולא השתחווה לעשיו.שנים אחר כך ישאב מעובדה זו מרדכי היהודי- איש ימיני מזרע
בנימין -את העוז לעמוד מול המן וגזירותיו: ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה
חכמים בתלמוד במסכת ברכות מלמדים שהשם
יעקב לא נעקר ממקומו אלא נשאר כטפל בעוד שהשם העיקרי הוא ישראל. חכמים מדמים זאת
לגאולת מצריים שגם היא לא תיעקר בעת הגאולה האחרונה אלא תישאר כטפילה לגאולה
משעבוד המלכויות וקבוץ הגלויות שהיא העיקר.ומעשה אבות סימן לבנים: בגאולה ממצריים
נולד עם הנושא את שם ה בעולם. כמו יעקב גם הוא יושב אוהלים - מקבל תורה ,אך כמו
יעקב הוא גם נאחז בעקב ,נגרר אחרי העמים ומטלטל בגלויות.רק עם היציאה ממוראות
הגלות והחזרה לארץ זוקף העם את קומתו, משנה את שמו ומהותו מנספח למוביל,נלחם על זהותו וייחודיותו-
ומכריז על עצמאותו תחת השם ישראל, שנושא איתו ברכה לכל משפחות האדמה
תגובות
הוסף רשומת תגובה