לפרשת ויחי
ברכת הנערים וכיבוש הארץ
"המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את
הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ"
ברכה זו ניתנת מפי סבא יעקב - ישראל
לפני מותו לאפריים ומנשה בני יוסף שגדלו במצריים ,רחוק ממנו.
מי הם הנערים הנזכרים בברכה?- בפשט
הדברים ,כמובן ,הכוונה למנשה ואפריים עצמם
אך במדרש בראשית רבה פרשה צז מובא
פירוש אחר: הנערים( שלהם ניתנת הברכה) הם יהושע - שיצא מאפריים וגדעון - שיצא
ממנשה
אליהם מכוון יעקב בברכתו.
מה עומק כוונת המדרש בפירוש זה?
בהקדמה לברכה אומר יעקב " אל שדי
נראה אלי בלוז בארץ כנען ויברך אותי ויאמר אלי הנני מפרך והרביתיך ונתתיך לקהל
עמים ונתתי את הארץ הזאת לזרעך אחריך אחוזת עולם" ואכן כך בדיוק נאמר ליעקב
בפרשת וישלח
על פי חזל, הנני מפרך והרביתיך- מתייחס
לאפריים ומנשה שנולדו אחר כך ליוסף, ומכאן נראה שיעקב מתבשר שיהיה קשר מיוחד בין
אפריים ומנשה- לירושת הארץ לאחר הגלות, ולמימוש הבטחת הארץ לאבות" ונתתי את
הארץ הזאת לזרעך אחריך אחוזת עולם"
נראה
שמכאן למדו חז" ל שהנערים האמורים בברכה הם יהושע וגדעון שלקחו חלק
משמעותי בהנחלת הארץ לבני ישראל
חיזוק מעניין לדבר יש בעובדה המאלפת
שהן יהושע והן גדעון זכו לביקור מיוחד של מלאך ה שחיזק אותם
בפעולתם
יהושע - בא אליו המלאך ביריחו
"אני שר צבא ה עתה באתי"
גדעון - בא אליו המלאך תוך כדי שהוא
חובט את השעורים בגורן
לפי דברינו בפירוש המדרש- מלאכים אלו
נשלחו אליהם על ידי יעקב אבינו בברכתו " המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את
הנערים" כדי לחזק אותם בפעולתם לכיבוש הארץ.יעקב מברך אותם עוד הרבה טרם
שנולדו שיקרא בהם שם האבות שלהם הובטחה הארץ
ומזה ישאבו כח להוביל את העם בכיבוש למימוש ההבטחה (דבר נוסף:יהושע גם נקרא
במפורש בכתוב נער- "ויהושע בן נון משרתו נער לא ימיש מתוך האוהל" וגדעון
אומנם לא נקרא במפורש נער אך מצויין שהוא חובט את השעורים כבן בגורן אביו,קרוב
לודאי כנער)
עולה מכאן נקודה מעניינת:
לפני מותו עוסק יעקב אבינו בשני
עניינים ששניהם עוסקים בחיזוק הקשר התמידי לארץ ישראל והחזרה אליה-זהו עיקר מעיינו
ועניינו של יעקב ברגעיו האחרונים- להכין את הדרך לבניו לחזרם מהגלות לארץ האבות:
א- הציווי ליוסף להעלותו ולקוברו מייד בקבר
אבותיו במערת המכפלה בארץ ישראל
ב-הברכה לבנים שמהם יצאו אלו שינהיגו
את העם לחזרה לארץ מהגלות
רק לאחר מכן יעקב מברך את אפריים ומנשה
עצמם " ויברך אותם לאמר בך יברך ישראל ישימך אלוקים כאפריים וכמנשה
מעניין הדבר שגם כאן מקדים יעקב את
אפריים למנשה הגדול ולצורך כך משכל את ידיו- וגם כאן למדו חז"ל שזה בשל יהושע
וגדעון."ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו" - שיצא ממנו יהושע שינחיל את הארץ
וילמד תורה לעם ,בעוד שממנשה יצא גדעון
דווקא מאפריים ומנשה שנולדו בגלות- יוצאים מנהיגים שמובילים את החזרה
לארץ ובהם מתמקד יעקב בברכתו להם כדי לממש את קיום הבטחת ה " אנכי ארד עמך
מצרימה- ואנכי אעלך גם עלה"
תגובות
הוסף רשומת תגובה