לפרשת ויגש


צופן העגלות של יוסף

"וירא יעקב את העגלות אשר שלח יוסף לשאת אותו - ותחי רוח יעקב אביהם"

מה היה בהן באותן עגלות שהחיה את רוחו של יעקב אחרי שנים רבות שבהן התאבל על בנו יוסף וסירב להתנחם?

נבחן שלשה פירושים של חכמי הדורות:

רשב" ם כדרכו מפרש על פי הפשט:

לפירושו,העגלות היו מיוחדות והיה חוק במצרים שלא איפשר את הוצאתן משם אלא על פי אישור מיויד מהמלכות.לכן העובדה שיוסף שלח את העגלות לארץ ישראל יחד עם האחים - היה בבחינת הוכחה שיוסף אכן מקורב מאוד למלכות והסיפור הפנטסטי שבפי האחים על מה שקרה לו- יש לו אחיזה במציאות ולכן חיתה רוחו.

דעת זקנים מבעלי התוספות מפרש אחרת לחלוטין.לפירוש זה יוסף אכן שלח עגלות - אך במקביל ציוה שאת יעקב עצמו לא יביאו בעגלות אלא ישאו אותו בכתף  "אשר שלח יוסף לשאת אותו " ודווקא עובדה זו היא שהחייתה את רוח יעקב שכן צורת נשיאה זו בירידה למצריים דומה לדרך שבה מתוארת נשיאת המשכן במסעות בתורה- את כלי המשכן נושאים בעגלות אך את הארון עצמו נושאים בני קהת בכתף.לפי זה הבין יעקב מציווי זה של יוסף על נשיאתו בכתף שיש כאן ביוטי ממשי לשכינת האל היורדת עם בני ישראל למצריים וכפי שיאמר לו אחר כך " אנכי ארד עמך מצריימה ואנכי אעלך גם עלה" כל מקום שגלו ישראל שכינה עמהם- ומכאן הבין יעקב שכל השתלשלות והתגלגלות העניינים עם יוסף היתה רק הדרך שבחר האל להוציא לפועל את גזירת בין הבתרים " כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" ואם כך יתקיים גם ההמשך " ודור רביעי ישובו הנה ואחרי כן יצאו ברכוש גדול" ולכן חיתה רוחו בבשורה זו שמלמדת על המשמעות העמוקה של ירידת בני ישראל למצריים ושהם מרכבה לשכינה בכל מקום שילכו ובפרט כשיחזרו יחד עם השכינה לארץ הקודש

לעומתם חזל בתלמוד בחרו דווקא בפירוש שלישי ,אחר לחלוטין: לדברי חזל העגלות הן רמז ששלח יוסף לאביו לכך שכשנפרד ממנו עסקו בפרשת עגלה ערופה וזה מה שהחיה את רוח יעקב

את הפירוש הזה מביא גם רש"י.

מה עומק משמעותו של פירוש זה? מה יש בפרשת עגלה ערופה שמתקשר לסיפורו של יוסף?

כזכור, יעקב נפרד מיוסף כששלח אותו לראות את שלום אחיו הרועים בשכם

פרשת עגלה ערופה מדברת על מצב שבו נמצא הרוג סמוך לעיר שלא נודע מי הכהו וחכמי העיר באמצעות העגלה הנשחטת בנחל מכפרים על אחריותם העקיפה בכך ששילחו אותו מאיתם בלא לויה

לכן , מסתבר שיעקב התחבט כל השנים בסוגיה זו : האם יכול הוא לכפר על כך ששלח את יוסף בלא לויה לגרם בעקיפין למה שקרה לו על ידי האחים? העגלה הערופה מרמזת ליעקב שאכן כופרה טעותו.

ויותר מכך - מפרשת עגלה ערופה אנו למדים שניתן לכפר גם בלי לדעת את העובדות לאשורן מי באמת גרם למעשה הנתעב- גם יעקב לא יודע מה בדיוק עוללו האחים ליוסף ומי בדיוק מהם אחראי לכך- אך ברמז שיוסף שולח לו מפרשת עגלה ערופה הוא בעצם אומר לו שאין הכרח לדוש ולחפור בעבר ולהקים ועדת חקירה למציאת האשמים.ניתן לכפר על מה שקרה ליוסף גם בלי מציאת האשם

כשיעקב שומע בשורה זאת מפי בנו-

" ותחי רוחו יעקב אביהם"!!

 

 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה