לפרשת וירא
מהי גדולתו המיוחדת של אברהם אבינו
בפרשת העקידה שנזכרת לדורות?
הרמב"ם במורה נבוכים מציין נקודה
מופלאה שמחדדת את גדולתו של אברהם אבינו בלכתו לעקידה:
האל אמר לאברהם "על אחד ההרים אשר
אומר אליך" כלומר האל לא גילה לאברהם באיזה הר מדובר ואברהם היה צריך לכל
אורך אותם ימים להישאר כשיר לקבל נבואה נוספת באיזה הר מדובר והנבואה הרי שורה רק
מתוך שמחה! אז מילא ללכת בדבר ה לעקידה-אבל לעשות זאת בשמחה שלימה עד כדי יכולת
להינבא?.....
הסבר מאלף נוסף זכורני ששמעתי מפי
הראשל"צ הרב אליהו זצ"ל:
במדרשים מובא שבשתי נקודות זמן ניסה
השטן לבלבל את אברהם:
כאשר אמר לו האל "קח את בנך
והעלהו לעולה" אמר לו השטן: למחר יאמר לך רוצח אתה-אל תשמע לציוויו!
מאידך כאשר אמר לו המלאך "אל תשלח
ידך אל הנער"- ניסה שוב להניאו ואמר לו: כיצד אתה שומע לקול מלאך לאחר שהאל
עצמו אמר לך "והעלהו לעולה"? סיים את שהתחלת......
ואמר הרב אליהו: גדולתו של אברהם אבינו
היתה בכך שבחר נכונה ולא התבלבל בין דבר ה הטהור לניסיונות הבלבול של המקטרג בשתי
הפעמים
קל ופשוט לשמוע בקול ה וגם להקריב
ולמסור נפש כשהמעשה המוסרי ברור וחד ,כשברור כשמש מהו הטוב ומהו הרע-האתגר האמיתי
והקשה יותר , כאז כן היום ,הוא לזקק את רצון ה הטהור במציאות מוסרית שבה הטוב והרע
מעורבים והבהירות המוסרית מטושטשת עם צדדים לכאן ולכאן.
עכשיו ברור יותר הפסוק בסיום העקידה
"עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה" שכן זהו המבחן של יראת ה טהורה לשמוע
בצלילות את רצון האל בתוך המציאות המסובכת ....
שנזכה להיות ראויים לתואר "בני
אברהם" וללכת בדרכו
תגובות
הוסף רשומת תגובה